FOCWA

De FOCWA is de afkorting voor een belangrijke brancheorganisatie in de automobielindustrie.

Federatie van Ondernemers in de Carrosserie- en Wagenbouw en Aanverwante bedrijven is de volledige naam. De FOCWA kent een lange geschiedenis sinds 1936, het oprichtingsjaar. Toen is de belangenorganisatie voor autoschadeherstelbedrijven opgericht. De FOCWA heeft zo’n 1.800 leden. Primair worden de belangen van de leden behartigt. Tevens krijgen de leden, ondernemers in de branche, advies bij diverse vraagstukken. Dat kan zijn bij sociale en juridische vragen, of economische en technische onderwerpen.

De FOCWA en de steun voor de leden.

De autoschadeherstelbranche is constant in ontwikkeling. De FOCWA ondersteunt de leden met informatie omtrent de innovatie en nieuwe techniek. Vaak is er bij innovatie scholing nodig, of een vervolgopleiding om als vakman helemaal op de hoogte te zijn. Op die manier kan een bedrijf de kwaliteit van de werkzaamheden garanderen.

Actueel is natuurlijk de wetgeving op het gebied van milieu. Bij autoschadeherstelbedrijven moet er veilig worden gewerkt. Zowel voor het personeel, en ook voor het milieu. Indien gewenst kunnen bedrijven bedrijfsadvies krijgen, en een traject van bedrijfsbegeleiding. Bij de moderne bedrijfsvoering is een goede communicatie en public relations van belang.

Voor de aangesloten leden zijn er algemene leverings- en betalingsvoorwaarden opgesteld. Tevens is er een autoschadeherstel kwaliteitskeurmerk ingevoerd, De FOCWA Standaard.

Per 1 oktober 2018 hebben de FOCWA en de BOVAG samen de Branchenormering Schadeherstel opgesteld. Deze vervangt de FOCWA Standaard als keurmerk.

De FOCWA in de historie

De “Federatie van Ondernemers in de Carrosserie- en Wagenbouw en Aanverwante bedrijven” is in 1936 opgericht. Namens het bestuur laat de voorzitter weten dat de carrosseriebranche behoefte heeft aan een gezamenlijk centrum. Belangrijk zijn informatie voor de leden en scholing van ondernemers en personeel. Samen met de ministeries stelt men een beleidsplan op. De slapte in de branche kende een paar oorzaken die men moest bestrijden

Eén van de oorzaken was de steeds meer toenemende beunhazerij. Er werden op grote schaal her en der auto’s gerepareerd door onbekwame reparateurs in slechte vuile werkplaatsen. Ook gingen steeds meer garagebedrijven zelf tot autoschadeherstel over. Dit veroorzaakte een verder oplopend verlies aan schadeauto-aanbod van zo’n vijftien procent. Tenslotte moest het natuurlijk verloop van het personeel weer ingevuld worden met professionele vakmensen.

De FOCWA heeft als tegenoffensief gekozen voor kwaliteit.

Om het vertrouwen van de klant te winnen heeft de FOCWA ingezet op kwaliteit. Een automobilist die zijn auto ter reparatie aanbiedt moet erop kunnen vertrouwen dat hij met die auto honderd procent veilig de weg op kan.

Focwa

Meer nieuws en blogs

Foto van een oude Volkswagen Golf C met Nederlands kenteken bij het artikel Schadeauto’s verkopen in Nederland

Schadeauto’s verkopen in Nederland: zo werkt het

De Nederlandse automobilist wordt geacht wegenbelasting te betalen voor het motorvoertuig waarmee hij of zij de Nederlandse wegen berijdt.
Foto van schadeauto verkopen

Waarom je schadeauto verkopen slimmer is dan repareren

De Nederlandse automobilist wordt geacht wegenbelasting te betalen voor het motorvoertuig waarmee hij of zij de Nederlandse wegen berijdt.
Auto total loss

Wanneer is een auto total loss?

Het begrip "total loss" roept vaak veel vragen en zorgen op bij…
Call Now Button